Az olimpiai kvalifikáció jegyében – interjú Dér Zsolt, szövetségi kapitánnyal
2022 látványos év volt a magyar országúti kerékpársport életében. Ennek része lehetett a 48. Gemenc Nagydíj. 2023 egy fontos év a „road cycling” szakágnak, beleértve a 49. Gemenc Nagydíjat is. Erről beszélgettünk telefonon Dér Zsolttal, az országúti szakág kapitányával.
A tavalyi év hazai viszonylatban eseménydús volt az országúti kerékpársport számára Giro, Tour de Hongrie, Gemenc Gp! Milyen évet zárt a sportág?
Sikeres évet zártunk, a Giro d’Italia Nagy Rajtnak és a hazai versenyeknek köszönhetően soha nem látott figyelem irányult sportágunkra.
Milyen hatással volt ez a sikeres év a sportágra?
Egyelőre nagy létszámnövekedést nem tapasztaltunk, viszont nagyon fontos, hogy a már aktív versenyzőink a rendezvények, a hazai rangos versenyek, a sikeres profi versenyzőink, és a média megjelenések révén motiváltabbá váltak. Elérhető és megvalósítható célokat láthatnak maguk előtt, mint pl. ahogy Valter Attila is a világ egyik legjobb csapatának a tagjává vált, továbbá szintén profi csapatoknál készülhetnek, versenyezhetnek Fetter Erik és Peák Barnabás is. 2023-tól pedig újra van kontinentális bejegyzésű csapata Magyarországnak.
2023 az olimpiai kvalifikáció éve. Hogy állunk jelenleg a kvótákkal, és mik a tervek e fontos évben?
A párizsi olimpia országúti mezőnyversenyein 90 férfi és 90 női versenyző állhat majd rajthoz, nemzetenként max. 4 fő. A nemzetek világranglistáján 1-5. helyen álló országok 4-4, a 6-10. helyen végző országok 3-3, a 11-20. helyezettek 2-2, a 21-45. helyezettek 1-1 versenyzőt küldhetnek a játékokra. A férfiaknál Magyarország jelenleg a 29. helyen áll, a nőknél pedig a 25.-en. Így egy-egy kvalifikációval rendelkezünk jelenleg. Ezek a kvótahelyek relatív biztosnak mondhatók, ahhoz viszont, hogy esetleg még egy-egy versenyzőnk ott lehessen a 2024-es párizsi olimpián, nagyon sok világranglista pontot kellene még gyűjtenünk.
Hogyan illeszkedik ezekbe a tervekbe a 49. Gemenc Nagydíj?
Magyarországon három olyan versenyt rendezünk, amelyen világranglista pontokat lehet gyűjteni: ezek a Tour de Hongrie, a V4 Kerékpárverseny, és a Gemenc Nagydíj. A Magyar Körverseny szintet ugrott, és 2023-ban Pro Series besorolású verseny lesz. Ez egyben azt is jelenti, hogy több UCI pontot szerezhetnek a versenyzők, de ennek megfelelően a mezőny is erősebb lesz. Itt egy szakaszgyőzelem 20, az összetett győzelem pedig 200 pontot ér, míg a Gemenc Nagydíjon 7 pont jár a szakaszgyőztesnek, és 40 pont az összetett elsőnek. Összehasonlításképpen a Tour de France-on egy szakaszgyőzelemért 120, az összetettért pedig 1000 pontot ad a Nemzetközi Kerékpáros Szövetség (UCI).
Ezek szerint számíthatunk a magyar válogatottra a 49. Gemenc Nagydíjon is?
Természetesen igen. A válogatott mellett pedig csapataik színeiben indulnak majd a különböző külföldi sorokban versenyző magyar fiatalok is. A Gemenc Nagydíj nemcsak egy remek versenyzési és pontgyűjtési lehetőség, hanem egy kiváló, és egyedi hangulatú verseny is.
2023-ban egy nappal bővül a Gemenc Nagydíj programja, lesz prológ is. Mi a véleményed?
Örülök, hogy ismét lesz hegyi időfutam, ez a változtatás, bővítés jót tesz a rendezvénynek. Így a verseny visszatér eredeti struktúrájához.